Despre

Educație socio-emoțională

CONTEXT

În România practicile parentale sunt orientate spre pedeapsă. Aceste practici pot determina un risc în creșterea dificultăților emoționale și comportamentale pe care le vor resimți copiii. Copiii nu sunt doar simpli receptori de informație, ei au nevoi de dezvoltare pe care atât școala, cât și părinții eșuează în a le îndeplini.

Nevoile de dezvoltare emoțională și socială sunt esențiale în rândul copiilor aflați în plină dezvoltare, întrucât există numeroase studii corelate între sănătatea mintală a viitorului adult ți succesul său profesional.

Remarcăm nevoia ca în școli și nu numai, copiii să fie implicați în activități care să le dezvolte abilitățile sociale de relaționare, cât și pe cele emoționale.

Educația socio-emoțională a devenit în contextul actual o realitate atunci când vorbim despre dezvoltarea armonioasă a copiilor – atât în cadrul familiei, în societate, cât și în cadrul unităților de învățământ.

Educația emoțională este împărțită în 5 categorii:

  • auto-cunoaștere
  • managementul emoțiilor și a propriului comportament
  • înțelegere și empatie față de cei din jur
  • capacitate de a dezvolta și întreține relații sănătoase cu cei din jur
  • capacitatea de a lua decizii responsabile

Cercetările recente în economie, psihologie, neuroștiință și educație au demonstrat că în afară de impactul direct asupra copiilor în viața de zi cu zi, educația emoțională este un factor critic în succesul economic al individului și al societății din care acesta face parte, iar netratate ele afectează dezvoltarea uniformă a copiilor și șansa unei vieți decente.

Numeroase țări au început cu mult înainte demersuri de modernizare a sistemelor educaționale, astfel încât curricula școlară și preșcolară să cuprindă ore de educație socio-emoțională. Însă, ritmul este lent și nevoia există în mod acut – o demonstrează nenumăratele site-uri de profil, cărți de parenting sau de povești, ateliere, jocuri menite să dezvolte componenta socio-emoțională. Remarcăm nevoia ca în familie și în școli, copiii să fie implicați în activități care să le dezvolte abilitățile sociale de relaționare, cât și pe cele emoționale.

SCOPUL PROIECTULUI „ALEG SĂ PREVIN! EDUCAȚIE ȘI SĂNĂTATE”

„Aleg să previn! Educație si sănătate” este un proiect a carui misiune este de a inspira/ghida/îndruma părinții cu
copiii mici și preadolescenți fie membrii Clubului Aleg să previn! Educație și Sănătate, cu acces la profesioniști ca modele inspiraționale morale, astfel încât copiii lor să adopte un stil de viață echilibrat și ei, ca parinți, să se simtă împliniți văzându-și copiii fericiți.

Ideea a aparut în aceste momente în care conștientizăm cu toții cât de importantă este sănătatea, atunci când altceva nu te poate proteja, căci doar un organism puternic și sănătos poate lupta cu virusurile și bacteriile.

SĂNĂTATEA EMOȚIONALĂ A COPIILOR

Chiar și copiii trăiesc momente dificile, iar pentru a le face față au nevoie de ajutor și îndrumare. Au nevoie să învețe să își recunoască emoțiile, să le înțeleagă și să le accepte pentru a le putea exprima într-o manieră care să nu îi rănească pe ceilalți din jurul lui.

Abilitățile sociale și emoționale reprezintă resursele prin care copiii pot face față și rezolva situațiile neplăcute pe care le întâmpină de-a lungul vieții lor. Astfel, pot gestiona perioadele stresante și pot traversa situațiile firești ale vieții într-un mod constructiv. Aceste resurse se dezvoltă cu precădere în perioada primilor 7 ani de viață, când copiii învață 80% din abilitățile pe care le vor folosi în viața de adult.

Copiii descoperă emoțiile prin intermediul părinților. Ei învață să trăiască anumite emoții în funcție de reacția părintelui.

Atunci când emoțiile sunt intense, adesea părinții își doresc să își protejeze copii și găsesc dificilă împărtășirea emoțiilor negative cu cei mici, luând responsabilitatea de a gestiona aceste emoții asupra lor.

Din cauza acestor reacții, copiii pot înțelege că emoțiile sunt periculoase și nu trebuie discutate.

Însă, sentimentele, atât cele pozitive cât și cele negative, vor face întotdeauna parte din viața noastră și este necesar să ne învățăm copiii că nu trebuie să ne fie teamă de emoțiile noastre atâta timp cât putem să le ținem sub control și să învățăm din ele.

Este firesc să ne simțim într-un fel sau altul, să avem diverse emoții. Ele nu sunt bune sau greșite și trebuie să înțelegem și să îi facem și pe cei mici să înțeleagă că sub impactul lor ne putem comporta adecvat, ori inadecvat. De exemplu: este firesc sa fim furioși, dar nu este firesc să folosim furia ca o scuză pentru că am lovit pe cineva.

CE PRESUPUNE UN NIVEL ADECVAT DE DEZVOLTARE A ABILITĂȚILOR SOCIALE ȘI EMOȚIONALE LA COPII?

  • Recunoașterea emoțiilor pe care le trăiește sau pe care le observă la alte persoane
  • Exprimarea emoțiilor (negative și pozitive) fără a se simți rănit și fără a-i răni pe ceilalți
  • Dezvoltarea empatiei – identificarea și înțelegerea emoțiilor celuilalt
  • Dezvoltarea și menținerea relațiilor de prietenie
  • Inițierea și întreținerea unei conversații
  • Respectarea regulilor sociale aferente contextului în care se află
  • Cooperarea cu ceilalți
  • Solicitarea și oferirea ajutorului când e nevoie

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR SOCIALE LA PREȘCOLARI ȘI ȘCOLARI

Conform literaturii de specialitate, competențele sociale de bază sunt inițierea și menținerea unei relații și integrarea într-un grup. Prin inițierea și menținerea unei relații, ne referim la o serie de activități pe care copilul le învață de-a lungul dezvoltării sale:

Prin inițierea și menținerea unei relații, ne referim la o serie de activități pe care copilul le învață de-a lungul dezvoltării sale:

  • Inițiativa de a comunica cu cei din jur
  • Încurajarea celorlalți copii să se joace împreună
  • Integrarea într-un joc în desfășurare
  • Stabilirea contactului vizual
  • Așteptarea rândului
  • Împărțirea materialelor comune
  • Formularea unei cereri pentru un obiect străin
  • Manifestarea afecțiunii față de ceilalți

Integrarea în grup este competența care se referă la abilitatea copilului de a:

  • Înțelege și respecta regulile asociate unui context social
  • Coopera cu ceilalți în rezolvarea unor sarcini comune sau în desfășurarea unui joc
  • Rezolva problemele sociale în mod adecvat, folosind negocierea în locul strategiilor agresive sau a celor de evitare

CAMPANIE DE EDUCAȚIE SOCIO-EMOȚIONALĂ PENTRU COPII DE 5-12 ANI

Se adresează, în primul rând, părinților care pe parcursul a mai multor module vor învăța de la psihologi, psihoterapeuți, pedagogi și formatori cum să gestioneze aceste laturi foarte importante din viața copiilor lor.

MODULE

1. Dezvoltarea identității de sine
2. Dezvoltarea emoțională
2.1 Abilitatea copiilor de a-și gestiona emoțiile
2.2 Frica și anxietatea
2.3 Tristețea
2.4 Fura și agresivitatea
3. Relația cu familia
3.1 Relația părinte-copil
3.2 Familia monoparentală
3.3 Divorțul
3.4 Familia adoptivă
4. Relația cu prietenii și colegii
4.1 Prietenii și statutul social
4.2 Reacția de respingere
4.3 Bullying-ul
4.4 Reacția la stres

Modulele vor include texte educaționale, video-uri cu psihologi, webminarii sau seminarii pe tema respectivă, quiz-uri și alte resurse informaționale precum: cărți, filme, jocuri, websiteuri.

Acestea vor fi deschise, agăugând constant informații fie la cererea comunității noastre, fie de la alți colaboratori.

Modulele vor fi promovate pe toate canalele comunității noastre care numără aproximativ 40.000 de oameni (comunitate directă sau prin parteneri).

Modulele vor fi promovate pe toate canalele comunității noastre care numără in prezent aproximativ 40.000 de oameni (comunitate directă sau prin parteneri):

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
  • Influenceri voluntari în campanie