Proiectul „Aleg să previn! Educație și Sănătate” se lansează printr-o cercetare națională legată de percepția copiilor și a adulților asupra mentorilor și a modelelor în dezvoltarea lor

„82,5% dintre copii consideră că au nevoie pentru evoluția lor de mentori și au nevoie să audă povești de succes din cât mai multe domenii .” 

BUCUREȘTI, 20 IULIE 2020: Clubul „Aleg să previn! Educație și Sănătate” lansează cercetarea națională realizată pe 1500 de respondenți prin care s-a urmărit modul prin care copiii și adulții se raportează la mentori și la modelele inspiraționale și care sunt acestea.

Misiunea clubului „Aleg să previn! Educație și Sănătate” este de a crea un templu al emancipării personalității copilului, de a inspira, ghida și îndruma părinții cu copii mici și preadolescenți pe 3 direcții: dezvoltarea socio-emoțională, sănătate și identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale.

Scopul nostru este de a accesa și a coopta profesioniști ca modele inspiraționale morale, astfel încât copiii să adopte un stil de viață echilibrat iar părinții să se simtă împliniți văzându-și copiii fericiți.

„Prin inițiativa „Aleg să previn! Educație și Sănătate” vom apela la expertiza profesioniștilor, a unor personalități de valoare care s-au remarcat drept modele în domeniile în care activează, și care în același timp sunt oameni cu valori morale înalte și integritate, orientați să ofere ceva pentru comunitate. Tocmai pentru a crea conținut de calitate și pentru a genera informații avizate și cu o mai mare greutate”, susține Mihaela Cotîrlă, una dintre cele trei membre fondatoare ale Clubului „Aleg să previn! Educație și Sănătate.”

„Dorim să dezvoltăm comunitate care să afle informații din surse avizate despre cum să adopte un stil de viață echilibrat și despre cum le pot insufla și celor mici aceste valori”, completează Camelia Cernea, membră fondatoare „Aleg să previn! Educație și Sănătate!”

Anul trecut a fost demarat un studiu pe 1500 respondenți cu vârste cuprinse între 12-65 ani – copii, părinți și bunici, desfășurat pe parcursul unui an prin care s-a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor. Studiul a fost realizat atât în mediul offline – cu copii, direct în școli, cât și în mediul online – cu copii, părinți și bunici.

„Studiul arată clar faptul că există o nevoie a copiilor de a căuta și găsi mentori și modele, iar rolul nostru, al părinților, profesorilor și formatorilor este să-i ghidăm în selecția potrivită și să le atragem atenția când modelele nu aduc un plus valoare dezvoltării lor. Principalele modele pe care ei le urmăresc suntem noi, familia și profesorii, așa că trebuie să fim atenți la ce amprentă lăsăm asupra acestor copii prin comportamentul nostru și prin stilul de viață și să înțelegem că alegerile noastre se vor revedea și asupra lor” -  Oana Voicu, membră fondatoare „Aleg să previn! Educație și Sănătate!”

Din rezultatele cercetării naționale

Pentru copiii între 12-17 ani, membrii familiei par să fie cele mai importante modele și mentori, 76%, în timp ce prietenii reprezintă 44%, vedetele 31%, profesorii 29%, personajele reale sau imaginare (eroi din filme, cărți, animații sau jocuri) 22%.

Pe ultimele locuri sunt înregistrate următoarele categorii: politicieni – 2,47%, oameni de business – 11,93% și prietenii virtuali (persoane cu care au intrat în contact doar online) – 6,17%.

În ceea ce privește persoanele pe care le aleg drept modele sau mentori, pentru copii sunt importante următoarele trăsături: inteligent – 67,9%, ambițios – 60,49%, frumos – 58%, de succes – 57,6%, curajos – 56,79%, talentat – 55,97%, faimos – 51%.

Copiii cred că au nevoie de modele pozitive (63,15%) pe care le iau din mediul online – 42,83%, de la școală – 29,26% sau de la TV și radio – 27,62%.

De asemenea, 82,5% consideră că au nevoie să audă mai multe povești de succes din cât mai multe domenii.

Au fost analizate și categoriile de vârstă părinți și bunici (25-44 și 45- 64) pentru a vedea comparativ ce este important pentru aceștia – având în vedere că principalii mentori menționați sunt din familie.

Astfel, cei cu vârste între 25 și 44 ani menționează ca modele pe primul loc familia – 71,66%, urmată de prieteni – 36,94%, însă îi urmăresc și pe oamenii de business – 28%; iar caracteristicile pe care le consideră importante la un model de viață sunt: inteligența- 63%, ambiția – 55%, curajul – 44%, încrederea – 41,95%, succesul – 40%.

Clubul „Aleg să previn! Educație și Sănătate”

Încă de la o vârstă fragedă copiii își exprimă nevoia de a comunica și de a deveni independenți. Ei cresc învățând, iar noi, adulții, avem rolul de a le insufla încrederea de sine, puterea și respectul.

Asta înseamnă că noi, ca adulți, părinți, formatori și facilitatori, suntem răspunzători să contribuim, să ne implicăm în dezvoltarea copiilor pe fiecare etapă de vârstă, să le deschidem orizontul de cunoaștere, să le identificăm și să le dezvoltăm abilitățile native pentru a-și maximiza potențialul natural, să le deschidem ochii în înțelegerea complexității vieții pentru a avea curaj, voință, curiozitate, încredere în puterile proprii și responsabilitate de a duce la capăt ceea ce au de făcut.

Indicat e să le arătăm ce fac bine, nu ce fac rău, să le cerem părerea, să îi rugăm să ne argumenteze, ca să ne facă să înțelegem alegerile, deoarece atât copiii, cât și părinții, au nevoie de un sistem de repere sănătos.

Proiectul se adresează părinților interesați de stilul de viață echilibrat, care au copii cu vârste curpinse între 6 și 12 ani și unui public secundar format din persoane din medii conexe (profesori, medici de familie, medici pediatri, psihologi, bloggeri de parenting) cu rol de facilitatori în informarea, educarea, conștientizarea și activarea publicului țintă.

Cele 3 direcții ale proiectului:

  1. Dezvoltarea socio-emoțională

Dezvoltarea socio-emoțională a devenit în contextul actual o realitate atunci când vorbim despre dezvoltarea armonioasă a copiilor – atât în cadrul familiei, în societate, cât și în cadrul unităților de învățământ. Prin urmare, nevoile de dezvoltare emoțională și socială sunt esențiale în rândul copiilor aflați în plină evoluție, întrucât există numeroase studii corelate între sănătatea mintală a viitorului adult și succesul său profesional.

  1. Identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale

Identificarea mentorilor și a modelelor inspiraționale sunt aspecte cruciale pentru dezvoltarea și evoluția copiilor, întrucât prin intermediul exemplelor cei mici reușesc să își stabilească un traseu pe care să îl poată imita și adapta ulterior.

  1. Sănătate

Adoptarea unui stil de viață echilibrat este o temă importantă pentru părinți; ei pot fi informați corect și într-un limbaj accesibil de către profesioniști din domeniul medical.

Când vine vorba despre educarea copiilor, presiunea societății este resimțită diferit de către fiecare părinte, iar modelele și mentorii au un rol extrem de important în întregul proces de creștere a celor mai…

Bloggerul Ioana Marinescu ne-a acordat un interviu în care ne-a vorbit despre importanța dezvoltării socio-emoționale la copii, atât din perspectiva de mamă, cât și din perspectiva de comunicator.